Аштанга виньяса йога – мифы и реальность

Якщо говорити про стилі, що зробили найбільший вплив на сьогоднішню хатха йогу на Заході, то, в першу чергу, на розум приходять йога Айенгара і Аштанга віньяса. Під «впливом» я маю на увазі не тільки популярність самого стилю, але і те, яке значення він мав у розвитку молодших шкіл. І тут Аштанга Віньяса Йога займає одне з перших місць, породивши цілу плеяду варіацій і наслідувань. Крім того, багато хто з творців цікавих і самобутніх напрямків, в тій чи іншій мірі, використовують її методики, деякі в минулому займалися Аштанга, наприклад, один із засновників «Дживамукти йоги» Девід Лайф, взагалі, довгий час був авторизованим викладачем АВЙ.

Потрібно сказати, що зарубіжна і вітчизняна історія розвитку хатха йоги досить сильно розрізняються. Швидше за все, масова популярність практики асан на Заході почалася з тріумфальної ходи йоги Б. К. С. Айенгара в середині 60-х років, після виходу знаменитої «Йога Дипики» (1966). У Росії послідовники суворого вчителя з Пуни з’явилися ще в 80-ті роки, а в 1989 вперше приїжджав і сам батько-засновник. Практикуючі йогу Айенгара, втім, завжди стояли осібно від інших шкіл. Звичайно, були ті, хто починали займатися його системі, потім, по тим або іншим причинам, переходили до інших стилів або створювали свої. Вони, в подальшому, використовували детальну відбудову базових асан і дуже чітку, зрозумілу західному розуму методологію. Але, це сталося вже пізніше, коли з’явилася альтернатива – ті самі інші напрямки. До початку 90-х жодної іншої більш-менш відомої школи на території колишнього СРСР не було. Простому радянському громадянину виїхати за межі гаряче любить своїх громадян Батьківщини в Індії було практично нереально. На фоні дружби Леоніда Ілліча Брежнєва і Індіри Ганді, появи кількох репортажів про життя трудового індійського народу і фільму «Індійські йоги-хто вони» (1970), був певний сплеск інтересу до навчання йоги. Правда, сприймали її виключно як ще одну оздоровчу систему — індійський варіант школи Порфирія Іванова. Духовності, таким категоріям як карма, реінкарнація, самадхі — у масовій свідомості місця не було. Йога вважалася якимось дивовижним видом іноземної фізкультури, способом довести ступінь володіння тілом до неймовірних висот. Досить згадати книгу «Лезо бритви» популярного в ті часи письменника Івана Єфремова, де про одну з головних героїнь — майстра спорту з художньої гімнастики, стрибків у воду і скелелазіння, коротше, спортсменці і комсомолці, вустами бородатих старців індусів говорилося, що вона «спіткала хатха йогу». Оскільки, більш глибоке занурення в практику неминуче призводило б до питань про природу людини та її призначення, а йогічна трактування глобально відрізнялася від ідей марксизму-ленінізму, вивчення цієї теми, виходить за межі суто наукового інтересу, не заохочувалося. Звичайно, деякі традиційні тексти перекладалися на російську, захищалися дисертації, але це були академічні дослідження людей, що не мали ніякого досвіду особистої практики, які намагалися пояснити все різноманіття явищ та історичних реалій стародавній Індії з точки зору діалектичного матеріалізму, західній психології та філософії. Трохи пізніше всю східну «занепадницьку» тематику заборонили взагалі і ті, хто займалися, робили це крадькома, прикриваючись назвами на кшталт «Група здоров’я»

Leave A Comment

Ваш e-mail не будет опубликован. Обязательные поля помечены *