Как достичь самадхи. Часть 1.

Загальним місцем обговорення на форумах і в живому спілкуванні у середовищі досвідчених йогів стало твердження, що в наші дні йога деградувала з духовної дисципліни, що включає фізичні вправи, у відверту «фізкультуру». Це, великою мірою, дійсно відбулося, з кількох об’єктивних причин:

Перш за все, мала доступність автентичної інформації про цілі, методи і структурі Аштанга Раджа Йоги («восьмиступінчастою йоги» — не плутати з Аштанга-віньяса йогою, яка є авторським методом, що сформувалися лише в 20м столітті стараннями 2-3 видатних Майстрів і цілої армії їх послідовників. Більшість практикуючих йогу сьогодні отримують інформацію з мало авторитетних джерел: занять з викладачами, які йоги малу частину свого життя; комерційно орієнтованих брошур, книг, DVD і навіть (багатьом, особливо на Заході, це навіть не здається забавним) відеороликів з YouTube та подібних матеріалів. Багато викладача йоги прийшли з фітнесу, та викладають йогу саме як фітнес, чи лікувальну гімнастику (йогатерапию), не давши собі праці познайомитися з першоджерелами (Ведами і Упанішадами).
Спосіб життя, ментальність сучасного (як західного, так і східного») людини, і, як наслідок, цілі, які він ставить в практиці йоги. Найчастіше це мета оздоровлення, досягнення якої взагалі виносить Самадхі за межі осяжного навіть у перспективі. Це можна спостерігати в 20-21 століттях і в Індії, де велику популярність завоювали не настільки духовні, скільки фізично розвинені вчителі, які закликають робити йогу для здоров’я і сили (такий шлях можна назвати «асурическим»). Найчастіше від такої йоги потрібно лише підвищити ефективність прикладних процесів (робота, навчання), поліпшити стан здоров’я, підвищити енергетику і привабливість (з метою знайти чоловіка\дружину). Це досягається за лічені роки, якщо не місяці, що забезпечує постійний приплив адептів. Часто йога практикується з такою метою, і досягнення за визначенням проміжних результатів (перерахованих тільки що) приймається за кінцеву мету (оскільки немає знання про справжню мету — Пробудженні), і на цьому шляху людина швидко починає викладати, несучи своє обмежене, спотворене бачення йоги іншим.
Дискредитація релігії, яка сталася у царській Росії, внаслідок того, що багато пастирів церкви втратили авторитет в очах народу (тих самих горезвісних «робітників і селян»), яких вони, по ідеї, повинні були спонукати власним прикладом*. Аналогічний процес відбувся в останні століття і в Індії (хоча, може бути, в меншій мірі). Додали масла у вогонь і «кришнаїти» (секта в рамках вішнуїзму, яка десантувалася у 80-ті роки в СРСР, несучи власне авторське (з подачі Ш. Людини) бачення індуїзму, цілей і способу життя (в основному, це релігійне поклоніння Крішні і дотримання безлічі дрібних побутових правил і приписів). На фоні загальної відрази до релігії, яке стало результатів цих явищ, будь-яка згадка про бога в рамках йоги сприймається нашими співвітчизникам негативно, як спроба «загнати в секту». Якщо згадати кому-те, що метою йоги є богореализация, людина відчуває велику тривогу. Бувають випадки, що люди йдуть з тренування, якщо поставити на тлі мантру «Харе Крішна» або іншу релігійну музику», кажу з досвіду. У світлі цього Самадхі теж сприймається як якась релігійна догма, і інтересу до нього мало.
Таким чином, деякі взагалі цікавляться Самадхі і навіть просто медитацією в рамках «звичайної» йоги. Якщо для вас йога — фізична культура, навряд чи медитація зацікавить. З іншого боку, зазвичай процес самопізнання починається на рівні тіла (найгрубішому — асани), потім іде відкриття энергетичеких можливостей (що породжує інтерес до пранаяме), і потім вже до медитації (як методу попрацювати безпосередньо з розумом і досліджувати далі). Зараз йогу комерційно невигідно викладати «в пакеті», «3 в 1», як це робилося протягом тисячоліть, т. к. медитація зазвичай не викликає більший інтерес, ніж, наприклад, мантра-йога. Зазвичай невчений чоловік вважає медитацію просто втратою часу, а практику асан — ефективною. Якщо ви вже усвідомили, що «без медитації — нікуди», то ви «дозріли» для «швидких методів» досягнення Самадхі — кінцевої та єдиної мети медитації.

Але спочатку варто розібрати повільні методи, щоб зрозуміти, в чому відмінність і привабливість «швидких». А також визначитися, який метод — будь він «повільним» або «швидким», неважливо — доступний для вас на даний момент еволюції свідомості. Корисно тільки своєчасне ліки від хвороби, яка мучить зараз. Тому якщо «швидкий» метод не підходить, не виходить — треба робити «повільний». І цілком можливо, що він швидко приведе вас до швидкого методу, пардон за тавтологію. Я беру слова «повільний» і «швидкий» у лапки саме з цієї причини. Іноді властивості розуму і тіла такі, що не уникнути «повільних» методів, а іноді можна зробити стрибок — ось для тих, хто може і хоче це зробити, і призначений цей матеріал.

Leave A Comment

Ваш e-mail не будет опубликован. Обязательные поля помечены *